TİPOGRAFİ 1 / TIMES NEW ROMAN

İLİŞKİMİZ ÇOK RESMİ

Çok mu yaşlı? Çok mu ciddi? Hiç gülmüyor mu? Şaka yapsanız kaldırmaz mı? Hep asık suratlı ve sevimsiz mi? Çok mu sıkıcı? Öyleyse neden ondan vazgeçemiyoruz? Okuyanların bizi ciddiye almasını, itibar etmesini, anlamasını istediğimiz her şeyi neden onunla yazıyoruz?

Tipografinin önemini kavradığımızda, biz reklamcılar için olduğu kadar reklamverenler için de hayat değişecek. Değişecek çünkü yazı, resme dönüşmüş ve hedef kitlenin kanına karışmış olacak. Yazıyla anlattığınız her şey, okumayı pek fazla sevmeyen ya da iyimser düşünelim, uzun uzun okumaya zamanı olmayan hedef kitlenin bilinçaltına su gibi akacak.
Times New Roman; her sabah evden çıktığımızda bize ilk selam veren bakkal gibidir. Bin senedir tanıdığımız, her halini bildiğimiz, bazen görmekten çok sıkıldığımız ama onsuz yapamadığımız huysuz ihtiyardır ama hala çok çeviktir. Bu kadar ciddi olduğuna bakmayın, romantiktir de aslında. Onca yaşlanmış olmasına rağmen temiz bir A4 üzerinde 14 punto ile hala çok yakışıklı görünür.
Tasarım yaparken fontlardan font beğenen, bazı fontları pek de beğenmeyen, gören herkes beğensin diye o font senin bu font benim denedikçe deneyen bir grafikerin her gördüğünde tüylerini diken diken eden font olmayı nasıl başardı Times New Roman?
Yüksekliği ve tırnakları (serif) sayesinde kolay okunması için Times tarafından siparişle yaptırılan bu ciddi, asık suratlı, şakaya pek gelmeyen fontun yaptırılma nedeni, İngilizlerin toplu taşıma araçlarındaki gazete okuma sevdası; medeniyet dediğin budur işte, daha bu yüzyılın başında okuyucusu trende rahat okusun diye font yaptıran bir zihniyet. İlk tasarımı 1931’de Stanley Morrison tarafından yapıldı. Morrison, Times New Roman'ın babası sayılan Times fontunun kötü yanlarından ve tipografik bakımdan zamanının gerisinde olduğundan söz eden bir yazı yazdı ve bunun üzerine The Times of London, yeni bir font yaratılması için Stanley Morrison ile Monotype Corporation'i görevlendirdi. Morrison, 'plantin' isimli eski bir serif fontu temel alarak okuma kolaylığı ve tasarruflu yer kullanımı açısından etkili bir font tasarladı çünkü yerden tasarruf sağlayan bir font gazeteler için en önemli görevi yerine getirmiş olacaktı. Eski fontların adı Times Old Roman olduğundan, bu yeni fonta Times New Roman adı verildi. Yapımından 1 yıl sonra 1932’de ticari olarak kullanılmak üzere piyasaya sürüldü. Daha sonra Linotype tarafından sadece 'Times' adlı bir versiyonu yapıldı. Keskin serifleri, yüksek kontrastı, okuma kolaylığı ve ekonomik kullanımı sayesinde gazeteler ve basılı medya için vazgeçilmez oldu. Daha düne kadar en çok kullanılan font olmasına rağmen pabucunun usulca dama atılmasındaki önemli etken, Vista ve onun için üretilmiş Office 2007 çünkü onlarda varsayılan font Calibri. Buna elbette çok üzülse de Times New Roman’ın en büyük tesellisi hala ödevlerin, tezlerin biricik ve geçerli tek fontu olmasıdır. Ve ona en çok gururlandıransa, devletin resmi fontu olarak kullanılmasıdır.
Resmî yazışmalarda uygulanacak esas ve usuller hakkında Yönetmeliğin sekizinci maddesi der ki; “bilgisayarla yazılan yazılarda Times New Roman yazı tipi ve 12 karakter boyutunun kullanılması esastır. Rapor, form ve analiz gibi özelliği olan metinlerde farklı yazı tipi ve karakter boyutu kullanılabilir."

Yorumlar

Popüler Yayınlar