TİPOGRAFİ 2 / MYRIAD
ADOBE, MYRIAD’I NEDEN TERK ETTİ
Yeni nesil tasarımcılar eski nesil fontları sanki babaannelerinden kalma bir vitrin vazosu gibi görürler. Nereye koysalar olur ama bazen de hiçbir yere koymak istemeyecekleri kadar eski, kullanılmış, demodeleşmiş gelir o fontlar yeni nesil tasarımcılara. Yine de eski nesil fontlar her grafikerin maharetini, her markanın hararetini ve her tasarımın şahsiyetini ortaya çıkarmada çok ustadırlar. Bu nedenle hep elimizin altında, en kolay ulaşılabilen yerde, acil durumlarda hemen alınıp kullanılacak kadar yakınımızda dururlar. Olgundurlar. Ne şımarırlar ne de kıskanırlar. En duygulu ilanlarda bile çoğu zaman iş onlara düşse de duyguları alınmış kadar dik ve sakindirler. Ne iş olsa yaparlar. Mücevher ilanını parlatır, kutlama ilanında ağlatır, bayram mesajlarında markayı şahlatırlar. Yeni fontların enerjisine, yaratıcılığına, neşesine, coşkusuna bakıp kendinden geçmemek mümkün değil elbette ama bazen tazeliğine aldanıp yenileri seçmek grafikeri hüsrana uğratır. Nerede o eski fontların efendiliği, terbiyesi, güngörmüşlüğü, kadir bilirliği dedirtir insana yeni fontlar. Tabii haksızlık etmeyelim, aralarında şahaneleri de var. Myriad bunlardan biri. İlk görüşte aşk gibi değil, her bakışta başka bir aşktır ona tutulmak. Başlığa koysanız başka güzel, metni onunla yoğursanız başka güzeldir. Bakar bakar yeniden aşık olursunuz. Bu kadar çok sevdiğiniz halde zaman zaman sizi kaprisleri yüzünden bezdirdiği de olur. Actionscript kullanarak flash library'den çalıştığınızda Türkçe karakterleri göstermediği için onu kendisine kardeşi kadar benzeyen Calibri ile aldattığınız da olur hatta zaman zaman. Ama o vazgeçemeyeceğinizi, yine ona döneceğinizi bilir.
İster sihir deyin ister doğaüstü güçlerle açıklamaya çalışın, kendisinin çok acayip bir özelliği vardır; Pphotoshop CS'de kullandığınız font Türkçe bir font bile olsa, g,s,i harflerini yazdığınız anda otomatik olarak Myriad’ı bulursunuz karşınızda. Pek çok grafiker bu yüzden aklını yitirecek hale gelmiş, “nasıl oluyor da oluyor” diye diye monitör başında kendi kendine konuşurken yakalanmıştır. Ama bu huysuz halleri yüzünden ona çok öfkeli olduğunuz anda bile küçük ‘e’ harfini gösterip, küçük ‘y’ harfinin kuyruğunu salladı mı yelkenleri suya indirirsiniz. Onun olduğu her işinizde kendinize hayran kalırsınız. Güzelliğinin, dönüp dönüp tekrar bakmanızı sağlayan cazibesinin altında yatan şeyi merak bile etmeden seversiniz onu. Büyük olasılıkla dünyalar güzeli bu font kimin ellerinden doğmuş diye hiç düşünmezsiniz ama biz yine de anlatalım ki bilin. Robert Slimbach, 1956’da Amerika Birleşik Devletleri’nde Illinois, Evanston’da doğmuş. Font tasarımcısı ve gravürcüdür kendisi. Babası klişeci ve basımcı olmasına karşın Los Angeles’taki University of California’da atletizm eğitimi almış. Lisansından sonra elle yaptığı birçok yazı tasarımını birleştirerek ipek baskı afişler üretmek ve basmak için durmadan çalışmış. 1983’te klasik yazı karakteri çalışmalarına başladığı Autologic’e girmiş. 1985’te serbest font tasarımcısı olarak tanınan, transfer edilen birisiymiş artık. 1987’de Sumner Stone onu Adobe’a davet etmiş. Hünerli font çizerimiz Adobe için birçok font üretmiş. Bazı tasarımlarda Adobe’un font ekibiyle birlikte çalışmış. 1992’de Carol Twombly ile birlikte Myriad’ı tasarlamış. Caslon, Trajan, Lithos ve Robert Slimbach’la birlikte Adobe’un kurumsal yazı karakterlerinden biri olacak olan Myriad’ı da içeren günümüzün önemli ve güncel bazı fontlarını Sumner Stone ile beraber tasarlayan Carol Twombly, daha önce yapılmış olanların türevlerini yapmak yerine, henüz gelişmekte olan bu yeni teknolojik ortam için yeni bir anlayışla fontlar tasarlama fikrine sahip bir kişi. Myriad’ı yaratırken de bu fikrinden hareketle yola çıkmış.
Büyük aşkların kıskançlık yüzünden bittiği çok olur. Adobe’da Myriad’ı başkalarından deli gibi kıskanınca ondan vazgeçmiş. Myriad Pro‘nun kurumsal materyallerde kullanımına son verilmesinin gerekçesini şöyle açıklıyor Adobe: “Bu iki font ailesi çok popüler ve çok beğenilen fontlar. Özellikle Myriad birçok başka firmanın kurumsal kimliklerinde kullanılıyor. Mesela Apple ve Verizon gibi. Adobe benzersiz bir font kullanmak istiyor.”
Yorumlar